“Master, I came here because I wanted to help somehow. What can I do?” – Kairi Als jarenlange Kingdom Hearts fan was ik blij dat er weer een nieuwe titel op de kalender stond. Dit keer geen RPG zoals Kingdom Hearts 3, maar een wat kleinere en eenvoudige in het Muziek en ritme genre. Ik ging hiermee op reis door het uitgebreide verhaal van deze franchise en herinnerde mij aan het verleden. Ik heb de spellen verschillende keren gespeeld en elke keer merkte ik dat ik vaak op het ritme van de muziek speelde. Denk aan op het juiste moment een vijand verslaan of zelfs springend op een bepaalde melodie door een level. Dit is een game waarvan ik eigenlijk niet wist dat ik deze altijd al stiekem wilde. Het is erg moeilijk om een artikel van een game te schrijven als je niet te veel in spoilers wilt vallen. Aangezien dit een recap van het gehele verhaal is, kan ik er niet echt onderuit. Wees dus gewaarschuwd dat je nu enkele spoilers gaat lezen. Wil je dit niet, dan kan je verder scrollen, naar het gedeelte over de gameplay. Het avontuur gaat verder: Het zal je misschien verbazen, maar Square Enix heeft ook in deze 14de titel een verhaallijn gewoven. Het gaat verder na Kingdom hearts 3: Re Mind DLC waar het duidelijk werd dat Sora is verdwenen. Waar de meesten spelers zouden zeggen: “hij is gewoon aan zijn einde gekomen en hij is er niet meer”, zeggen de ingewikkelde scenario schrijvers van deze franchise: ” Nee hoor, hij zit vast in een andere dimensie”. Het is aan Kairi om achter de locatie van Sora te komen en wordt in een soort slaapt trance gebracht door Ansem the Wise. Hij creëert een droom wereld van haar herinneringen en is er van overtuigd dat haar hart naar dat van Sora zal leiden. Er volgt dan een uitgebreide recap van het gehele verhaal verteld uit Kairi’s ogen. Aan het einde van haar reis wordt ze geconfronteerd door Xehanort, maar weet hem gelukkig te verslaan. Bij haar ontwaken deelt ze haar bevindingen met Ansem, die hierop besluit dat Sora aan de andere kant van hun realiteit staat. Beter gezegd een fictieve wereld. Echter is Kairi nog niet klaar voor deze missie en zal moeten trainen onder Aqua om een echte ‘keyblade master’ te worden. Riku is de aangewezen persoon om vast vooruit te reizen doormiddel van een portaal en moeten drie kameraden (Mickey, Donald en Goofy) erachter komen wat hun connectie met de andere realiteit is. Helaas stopt Melody of Memory bij Riku en hint hierdoor naar een nieuwe titel. De gameplay: Zoals voor velen al duidelijk was, is Melody of Memory een ritme spel in plaats van de andere standaard KH RPG titels. De game is simpel opgezet en makkelijk te volgen. Je speelt met drie personages op een notenbalk en je dient de noten op het juiste moment te selecteren. Het lijkt een beetje op Guitar Hero, maar hierbij sla je als het ware je vijanden recht in het het gezicht. Bespeel je de track zoals is bedoeld dan zal je steeds verder komen. Raak je de verkeerde noten dan wordt je getroffen door een vijand en hiermee gaat de gezondheid van je personages omlaag. Dit kan leiden tot het beëindigen van je track en moet je opnieuw beginnen. Bereid je vast voor want niet elke song van deze franchise werkt voor deze gameplay. Er worden 140 tracks aangeboden van Kingdom Hearts, KH 2, KH3, Chain of Memory, 348/2 days, Birth By Sleep, Re:coded, en Dream Drop Distance. Vooral bij deze laatste ervaarde ik veel problemen en raakte ik verstrengeld in de precisie van de noten. Wat ik wel erg jammer vind is dat er bepaalde tracks missen. Van Tarzan is deze reden al een paar jaar bekend (rechten kwestie), maar ik merkte op dat ook Pirates of the Caribbean, Winnie the Pooh en zelfs tracks van hun eigen verzonnen werelden ontbraken. Het lijkt mij dat ze deze gewoon mochten gebruiken. Misschien is het straks wel een extra DLC? Het zal niet iedereen opvallen, maar dit waren een paar persoonlijke favorieten. Moeilijkheidsgraden en uitdagingen: Er zijn drie moeilijkheidsgraden waar je uit kan kiezen: Beginner (makkelijk), Standard en Proud (moeilijk). Uiteindelijk speel je de World Tour (Kairi’s Dromen) in ongeveer 8 tot 10 uur geheel uit. Het ligt er een beetje aan hoe jij de gameplay aanpakt. Elke track heeft 3 sterren te verdienen met elk een eigen opdracht. Om verder te komen in het verhaal en meerdere tracks te ontgrendelen, zal je deze sterren moeten voltooien. Bepaalde tracks zullen je vragen om bijvoorbeeld meerdere heartless te verslaan, dus dat betekend dat je deze track dan ook een paar keer moet herspelen. Ook vraagt het soms om een bepaalde moeilijkheidsgraad zoals Proud te voltooien. Zelf heb ik de game uitgespeeld zonder alle sterren te ontgrendelen, maar aan het einde blijken er nog 3 geheime tracks te bespelen. Hiervoor dien je echt alle sterren te ontgrendelen, dus veel succes! Cinematic Gameplay en Bossbattles: Aan het einde van een bepaalde re-cap, gaat de gameplay opeens in een andere richting. De notenbalk is verdwenen en opeens zweven je personages. De noten vliegen je tegemoet en deze moet je eveneens op het juiste moment selecteren. Het zijn ook geen vijanden meer, zoals je eerder was gewent. Hierin moet je ook zorgen dat je de track goed volgt want anders kom je niet verder. De scenes die achter op het scherm worden afgespeeld zijn best vermakelijk, maar het geeft een groot nadeel. Het leid je ontzettend af van wat er op je scherm gebeurd. Dit is te vergelijken met de bossbattles. Er zijn er niet veel van, maar zo nu en dan kom je een bossbattle track tegen. Hier vecht je tegen een belangrijke vijand van het verhaal zoals Xehanort. De notenbalk is veranderd, hierbij zie je de personages op een scherm erachter de balk in plaats van op. Er worden noten naar je toegegooid en deze moet je ook weer selecteren om deze vijand te verslaan. Het is een leuk idee, maar er gebeurd gewoon zoveel op het scherm dat dit je afleid. Stiekem wil je naar het gehele gevecht kijken. RPG elementen: Aan het begin speel je met het Classic Team wat uit Sora, Donald en Goofy bestaat. Naast dit drietal zijn er uit andere teams te kiezen. Dit zijn Team Days (Roxas, Xion en Axel), Team BBS (Aqua, Terra en Ventus) en Team 3D (Riku en twee Dream Eaters). Terwijl je speelt gaat het level van je gekozen team steeds hoger, alleen heb ik niet gemerkt dat dit enige voordeel heeft. Je ontgrendeld hiermee wel leuke dingen, zoals artwork en concepten die worden toegevoegd aan je in-game album. Ook maakt deze gameplay weer gebruik van Zinthesizing. Dit zit in elke KH game en voor dit spel betekend het dat je potions kan gebruiken om je gezondheid op peil te houden. Ook is er een kans dat Mickey je kan helpen met het behalen van bepaalde ster- opdrachten. Zelf heb ik deze optie geen enkele keer gebruikt. Co-op en Multiplayer: De game is te spelen in co-op met een tweede controller. Dus de tweede speler moet wel fysiek aanwezig zijn om deze functie te kunnen gebruiken. Er bestaat nog geen optie om met anderen online samen te kunnen spelen. Ergens denk ik dat dit komt omdat het moeilijk te timen is. Door internet zal één van de spelers altijd iets achterlopen, waardoor de juiste timing van noten niet te behalen is. Het kan zijn dat dit in de toekomst zal veranderen, maar tijdens het schrijven van dit artikel is dit dus nog niet aan de orde. Nu ik erover nadenk, de PS4 heeft de optie om je beeld te delen met een vriend, dus misschien is dit dan een mogelijkheid voor deze spelers om toch samen online te spelen. Helaas heb ik de Xbox One versie gespeeld, dus dit kan ik niet bevestigen. Als laatste gaan we het hebben over de online multiplayer. In de screenshot hieronder kan je zien hoe dat er ongeveer uit ziet. Je speelt beiden dezelfde track en terwijl je speelt kan je anderen afremmen of dwars zitten. Het is niet live, dus je zal een ander nooit zien reageren. Of je nou echt wint? Ik denk zelf dat iedereen gewoon aan de winnende kant zit als je de track goed bespeeld. Je gaat van Brons naar zilver, naaar Goud en etc. Is deze titel het waard? Qua ritme mechaniek is dit een erg leuke game. Toch ben ik van mening dat deze titel echt voor de fans van Kingdom Hearts bedoeld is. Ik raad het natuurlijk niet af aan iemand die van ritme games houdt en alleen dit soort genre speelt. Echter, ben je ooit geïnteresseerd om een keer in de lore van KH te springen, dan is dit niet het juiste moment. Veel van de verhaallijnen in deze franchise zal in deze game dan later geen verrassing meer zijn. Wat ook erg belangrijk is: Wat krijg je als speler terug van een bepaalde game? Ik vind niet dat Melody of Memory het hoge prijskaartje waard is. Het is geen volwaardige RPG zoals de eerdere KH titels en daarom dus vrij kort in gameplay. Misschien dat niet iedereen het hier mee eens gaat zijn, want dit is een geheel ander genre. Toch hangt de prijs vergeleken met de release-prijs van de vorige titels te hoog. Met dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie. Vind ik leuk:Like Laden... Samantha Long Time Gamer. Opgegroeid met de Atari, PS1, PS2, Xbox 360 en nu gebruiker van de Xbox One en PS4. Games met het genre Horror Survival is echt mijn ding, maar ik hou ook erg veel van puzzle en adventure games. Los daarvan zijn mijn andere hobby's Re-enactment, Schrijven, Filmen en Video editing. The Mummy is mijn alltime favorite film! Daarnaast staat de Harry Potter franchise hoog boven op mijn lijst. Share This Previous ArticleGrootste The Crew 2 update ooit nu gratis beschikbaar Next ArticleDOOM Eternal komt op 8 december naar Nintendo Switch Comments (0) Leave a Reply Cancel replyYour email address will not be published. Required fields are marked *Your CommentName * Email * Website 30 november 2020